Thursday, October 14, 2010

Etika "Safety And Health" di Malaysia


Saya rasa terpanggil untuk mengutarakan mengenai isu "Safety and Health" setelah melihat kontraktor SYABAS membuat kerja-kerja pengubah-suaian paip dirumah saya, buat pengetahuan pembaca pihak SYABAS sedang giat menukar dan mengubah meter dirumah-rumah bertingkat diNegeri Selangor selaras dengan polisi kerajaan negeri.

Apa yang cuba saya ketengahkan adalah mengenai etika kerja sub-kontraktor SYABAS yang dilantik tidak menitik-beratkan ciri-ciri keselamatan sepertimana ISO9000 yang dianugerahkan kepada mereka. Pengunaan asas keselamatan seperti kasut keselamatan (Safety shoes), sarung tangan (Safety gloves) dan Topi keselamatan (Safety helmet) tidak dikuat-kuasakan, bayangkan dalam berbelas pekerja cuma seorang saja yg mamakai Safety shoes itupun tanpa helmet dan glove, apabila penulis bertanya kepada penyelia bertugas dia hanya membisu seribu bahasa.

Persoalannya kenapa sikap rakyat malaysia yang bekerja disektor pembinaan ini tidak menitik-beratkan asas-asas keselamatan seperti yang telah digaris-pandukan oleh undang-undang dan diamalkan dinegara-negara maju, apakah setelah hilang jari kaki, putus jari tangan dan pecah kepala ditimpa paip besi baru nak sedar?

Pernah semasa penulis berkerja disebuah syarikat Jepun terkenal disebuah negeri di Terengganu ini melihat seorang "safety Officer" (berbangsa melayu) menghalau pekerja yang cuba melintas kawasan lapang ditapak pembinaan (kawasan putih yang dikategorikan tidak merbahaya) hanya kerana pekerja itu memakai selipar jepun, apatah lagi jika berada dikawasan merah yang dikategorikan merbahaya, undang-undangnya seratus kali ganda lebih ketat.

Tapi dalam kes diatas penulis melihat dengan mata-kepala sendiri bagaimana mereka yang berkerja hanya memakai selipar jepun cuba mengelak daripada tertimpa "pipe wrench" yang terjatuh dan berjalan dicelah-celah paip besi, elbow dan nipple yang berselerakan dilantai. Apa akan terjadi jika ditakdirkan salah-seorang tersepak hujung paip yang tajam? jawapannya ada dalam minda pembaca.

Penulis bukannya hendak menabur pasir dalam periuk nasi sub-kontraktor berkenaan tapi cuma prihatin kepada keselamatan, semenjak penulis mengenali apa itu "safety shoes" penulis akan memastikan memakainya jika membuat kerja-kerja rencam hatta hinggakan menunggang motosikal pun penulis akan menggunakannya kerana tau akan kegunaannya. Akhir kata "sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya" kerana "Malang itu tidak berbau".

SAFETY FIRST

Nota kaki:
Surat ini pun pernah diE-mailkan kepada Utusan Malaysia ruangan Forum tetapi tidak tersiar, mungkin isu ini tak penting bagi mereka, sepenting isu-isu politik. Itu sebab formatnya dalam mood surat menyurat.

No comments:

Post a Comment