Tuesday, October 26, 2010

Teknologi Solar vs. Lebuhraya yang gelap gelita


Saya ingin memberi komen sedikit mengenai keadaan lebuhraya kita yang begitu gelap-gelita diwaktu malam hari. Bagi saya yang kadangkala terpaksa menggunakan lebuhraya diwaktu malam, perkara ini tersangatlah merimaskan kerana terpaksa menahan mata dari silau suluhan ratusan lampu dari hadapan baik yang putih mahupun yang merah.

Sementelahan pula bagi yang memakai cermin mata seperti saya, pedih sungguh rasanya mata ini dan kadangkala terpaksa melelap-lepap kan seketika mata saya. Bayangkan apa yang akan terjadi jika saya betul-betul terlelap dek kerana mata yang letih? jawapannya jadilah seperti bas Sani dan Delima Ekspress.

Oleh kerana itu saya ingin mencadangkan kepada pihak berkuasa dan juga pihak lebuhraya untuk menggunakan lampu yang diterangi oleh kuasa solar disepanjang lebuhraya yang gelap-gelita tadi. Ramai yang  faham akan kosnya yang tinggi tetapi tidak adakah suatu meknisama yang boleh mengurangkan harganya dan dikawal sepenuhnya oleh kerajaan.

Saya juga percaya dalam jangka waktu yang panjang lampu berkuasa solar ini akan lebih menguntungkan pihak lebuhraya kerana tidak perlu membayar bil dan juga secara tidak langsung akan manjadikan peralatan solar ini lebih murah dan mampu dimiliki dan untuk tidak merugikan pihak TNB mungkin kerajaan boleh menggubal satu undang-undang menyatakan dimana tempat dan kawasan yang boleh dan tidak boleh menggunakan kuasa solar.

Akhir kalam saya juga sebagai rakyat marhein yang termasuk dalam katogeri rakyat miskin bandar seperti yang diumumkan oleh kerajaan 1Malaysia begitu mengharapkan pihak kerajaan dapat mengusahakan untuk mengurangkan kos peralatan solar ini kerana setidak-tidaknya ianya akan dapat mengurangkan perbelanjaan kami.

No comments:

Post a Comment