Monday, October 25, 2010

Kenderaan berat banjiri jalan raya pada waktu puncak



SAYA ingin bertanya kenapa semenjak kebelakangan ini semakin banyak kenderaan besar dan lebar seperti lori treler, kren dan sebagainya dibenarkan menggunakan jalan raya di waktu puncak, iaitu semasa orang ramai keluar untuk pergi dan balik kerja?

Bukankah sebelum ini pernah diwartakan kenderaan-kenderaan berat ini tidak dibenarkan memasuki kawasan yang dikategorikan sesak semasa waktu puncak?

Tidak tahu di mana silapnya secara tiba-tiba kenderaan berat ini mula membanjiri kawasan-kawasan sesak seperti MRR2 dari Karak-Ampang-Sungai Besi.

Keadaan ini saya perhatikan cukup berbahaya kepada pengguna-pengguna jalan yang lain, terutama penunggang-penunggang motosikal.

Lori treler ini kadang-kala dipandu agak laju di kawasan yang sedikit lengang menyebabkan batu-batu kecil berterbangan. Keadaan ini membahayakan penunggang-penunggang motosikal dan merosakkan kereta-kereta.

Tambah membahayakan keadaan lori-lori ini terpaksa memotong kenderaan lain di hadapan mereka kerana kawasan ini mempunyai banyak simpang susur keluar masuk.

Tidak cukup dengan itu mereka memotong sesama sendiri menyebabkan kenderaan mereka menggunakan dua lorong seiringan sekali gus. Kesesakan menjadi bertambah buruk apabila lori ini rosak dan parkir di atas satu lorong.

Kepada pihak penguat kuasa tolonglah pantau keadaan ini. Janganlah kami dibebankan lagi dengan masalah kesesakan yang menggila di MRR2 ini dengan kehadiran lori-lori besar tersebut. Mereka boleh saja menggunakan jalan raya ini dengan selesa di luar waktu puncak semasa kami sedang bekerja.

Soalan kepada pemandu lori, kenapa nak berebut dengan kami? Soalan kepada penguat kuasa, kenapa nak tunggu nyawa melayang baru hendak ambil tindakan?

Notakaki: Surat yang ni pernah disiarkan di Utusan Malaysia ruangan forum, tak ingat tarikh la plak...

No comments:

Post a Comment