Monday, October 25, 2010

Stesen minyak Petronas Mesra, betul ke?...


Sebagai penunggang motosikal saya ingin menyuarakan perasaan tidak puas hati saya terhadap PETRONAS AWAN BESAR menghala ke Shah Alam.

Pada pagi 3hb. Ogos 2009 jam 7.45 pagi saya singgah untuk mengisi minyak motor berjumlah RM16.00 dengan menghulurkan note RM50.00 tetapi sungguh mengejutkan permintaan saya ditolak secara kurang-ajar atas alasan tiada wang kecil, sedangkan juruwang sibuk melayan permintaan barangan runcit yang tentu lebih memerlukan pertukaran wang kecil.

Dalam pada itu seorang pelanggan dibelakang saya (memandu kereta) yang ingin mengisi minyak kereta sebanyak RM20.00 dan juga menghulurkan note RM50.00 telah dilayan dgn memulangkan baki sebanyak RM30.00 kepada beliau.

Persoalan utamanya disini ialah :

1. apakah penunggang motosikal seperti saya yang ingin mengisi minyak dianggap menyusahkan? ataupun tiada kelas? kerana memerlukan pertukaran wang kecil hingga boleh ditolak mentah-mentah permintaan saya?

2.Apakah pihak Petronas lebih mementingkan jualan runcit daripada penjualan minyak? apakah mereka ni pedagang minyak ataupun pedagang barangan runcit? kalau nak jual minyak utamakan pelanggan yang hendak mengisi minyak.

3. Beginikah layanan mereka terhadap pelanggan? jika betul maka sia-sia saja usaha saya yang cuba menyokong pengusaha minyak tempatan yang terbesar ini, sedangkan saya masih mempunyai dua lagi pilihan stesen pam minyak asing disekitar tempat itu.

Saranan saya :

1. Asingkan kaunter untuk mengisi minyak dan barangan runcit jika juruwang tak tahu untuk menilai yang mana satu keperluan yang patut didahulukan.

2. Kursuskan pekerja-pekerja anda supaya lebih mengormati pelanggan dan tidak bersikap kurang ajar.

3. ATAUPUN KHUSUSkan stesen pam minyak ini untuk menujual minyak sahaja, tutup terus perniagaan barangan runcit.

Akhir sekali perlu juga diingat yang saya juga mempunyai kereta tetapi sanggup menyabung nyawa naik motor semata-mata tidak mahu menyumbang kepada kesesakan lalu-lintas yang lebih teruk.

Kesimpulannya jangan pandang kami sebelah mata hanya kerana segelintir nila, kerana berani saya katakan yang kami sebenarnya lebih prihatin kepada pengguna jalanraya raya yang lain kerana kami tahu susah-payahnya menggunakan kedua-dua kenderaan ini berbanding dengan pengguna yang hanya tahu selesa dalam kenderaan yang berhawa dingin.

No comments:

Post a Comment